تفاوت ساندبار با سینمای خانگی از نظر ابعاد، نوع اتصالات و نحوه راه‌اندازی سبب شده است که طرف‌داران این دستگاه‌های صوتی، به دودسته تقسیم شوند و هر کدام برحسب نوع نیاز و سلیقه خود، تصمیم بگیرند که کدام گزینه می‌تواند بهترین انتخاب باشد. حالا ممکن است شما عزیزان هم قصد خرید ساندبار یا سینمای خانگی را داشته باشید؛ اما به دلیل نداشتن اطلاعاتی کافی، در انتخاب خود دچار سردرگمی شوید. در این صورت پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را تا پایان مطالعه کنید و اطلاعات ارزشمندی دررابطه‌با تفاوت ساندبار با سینمای خانگی به دست آورید تا در نهایت، لذت یک انتخاب صحیح و خرید هوشمندانه را تجربه کنید.

ساندبار چیست و چه کاربردی دارد؟

پیش از اینکه به سراغ بررسی تفاوت ساندبار با سینمای خانگی برویم، بهتر است ابتدا مروری بر ماهیت هر یک از این دو دستگاه داشته باشیم تا پس از آن، به درک بهتری از وجه تمایز هر دو مورد برسیم. به‌طورکلی ساندبار یک اسپیکر باریک و کشیده است که به‌صورت افقی پایین‌تر از تلویزیون قرار می‌گیرد و هدف از نصب آن، بهبود صدایی است که حین تماشای فیلم یا گوش‌دادن به موسیقی از تلویزیون می‌شنویم. ساندبارها معمولاً یک الی دو اسپیکر دارند و به دلیل وزن و ابعاد کم نسبت به سینمای خانگی، نقش بسزایی در بهینه‌سازی فضای داخلی ایفا می‌کنند.

سینما خانگی چیست و چه کاربردی دارد؟

دررابطه‌با سینما خانگی هم باید بگوییم که این محصول دارای بیش از ۲ اسپیکر است و با استفاده از آن می‌توان یک سینمای گرم و صمیمی در خانه راه‌اندازی کرد. پس اگر شما هم از صدای بی‌کیفیت تلویزیون خود کلافه شده‌اید و قصد دارید لذت تماشای انواع فیلم و سریال را با صدایی رسا و بدون خط و خش تجربه کنید،‌ سینما خانگی می‌تواند یک انتخاب ایده‌آل و هوشمندانه باشد.

نقاط ضعف و قوت ساندبار کدامند؟

پس از شناخت ماهیت هر دو دستگاه، حالا پیش از اینکه تفاوت ساندبار و سینمای خانگی را مورد بررسی قرار دهیم، باید با نقاط قوت و ضعف این دو دستگاه نیز آشنا شویم تا بتوان شباهت و تفاوت‌هایی که دارند را مشخص کرد. ازاین‌رو برای اطلاع از نقاط ضعف و قوت ساندبار می‌توانید مروری بر جدول زیر داشته باشید:

نقاط قوت ساندبار

نقاط ضعف ساندبار

کیفیت مطلوب صدا

عدم پاسخگویی در فضاهای بزرگ

اتصال راحت‌تر

صدای ضعیف‌تر در مقایسه با سینما خانگی

نصب سریع ‌و آسان

پورت اتصال کم‌تر نسبت به سینمای خانگی

جایگزین مناسب برای بلندگوی تلویزیون

ابعاد جمع‌وجور

قیمت اقتصادی

نقاط ضعف و قوت سینما خانگی کدامند؟

برجسته‌ترین نقاط ضعف و قوت سینما خانگی نیز به شرح زیر است:

نقاط قوت سینما خانگی

نقاط ضعف سینما خانگی

مناسب برای فضاهای بزرگ

داشتن سیم‌های متعدد

صدای باکیفیت‌تر در مقایسه با ساندبار

مصرف برق بیشتر در مقایسه با ساندبار

داشتن چندین اسپیکر قدرتمند

نیاز به فضای بزرگ‌تر برای نصب

امکان جابه‌جایی بلندگوها


خرید ساندبار JBL bar 9.1 اورجینال از مدیا سامان


تفاوت های میان ساندبار و سینما خانگی

همان‌طور که در قسمت‌های قبل به این موضوع اشاره کردیم، هدف از تمام صحبت‌هایی که تا اینجا انجام شد؛ بررسی و مقایسه تفاوت ساندبار با سینمای خانگی بود تا در نهایت به این نتیجه برسیم که کدام گزینه ارزش خرید بیشتری دارد. پس اگر خواهان یک جایگزین مناسب برای بلندگوهای تلویزیون خود هستید، ادامه این مقاله را از ندهید تا به یک نتیجه منطقی در این باره برسید.

تفاوت ساندبار و سینمای خانگی از نظر ابعاد

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های ساندبار با سینمای خانگی، در اندازه آن‌هاست. به‌طورکلی انواع ساندبار نسبت به سینما خانگیِ هم‌رده خود، ابعاد کوچک‌تری دارند و به همین دلیل برای نصب، نیازی به فضای چندان زیادی نخواهند داشت. در مقابل، سینما خانگی متشکل از چند باکس مجزا است و باید هر کدام در مکان‌های مختلفی تعبیه شوند، ازاین‌رو فضای بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند.

در نتیجه باتوجه‌به تفاوت ابعاد دو دستگاه مذکور، می‌توان این نتیجه را گرفت که ساندبار معمولاً برای اتاق‌های نشیمن کوچک و نقلی مناسب‌تر است؛ اما اگر اتاق شما فضای بزرگ‌تری دارد و برای رسانش صدا نیاز به اسپیکرهای قدرتمندی خواهید داشت، سینما خانگی‌ می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

تفاوت در راه‌ اندازی ساندبار و سینما خانگی

دومین فاکتور مهمی که دررابطه‌با تفاوت ساندبار با سینمای خانگی حائز اهمیت خواهد بود؛ نحوه نصب و راه‌اندازی آن‌هاست. در واقع باید بگوییم که برای راه‌اندازی ساندبار با والش چندانی مواجه نخواهید شد، زیرا تنها به یک فضای نسبتاً کوچک برای قراردادن این دستگاه زیر تلویزیون خود نیاز خواهید داشت. سپس بر اساس اینکه نحوه اتصال ساندبار سیمی باشد یا بی‌سیم؛ باید آن را به تلویزیون خود متصل کنید.

از سوی دیگر انواع سینمای خانگی دارای چند اسپیکر با باکس‌های مجزا هستند و غالباً به‌صورت سیمی در بازار عرضه می‌شوند؛ بنابراین شما باید آن‌ها را ابتدا به یک دستگاه واحد متصل کرده و سپس به تلویزیون وصل کنید. در ضمن به دلیل ابعاد بزرگ‌تر و تعداد اجزا و سیم‌ها بیشتر؛ نیاز به فضای وسیع‌تری برای نصب و راه‌اندازی خواهید داشت.

تفاوت ساندبار و سینمای خانگی

تفاوت در اتصالات ساندبار و سینما خانگی

معمولاً ساندبارها برای اتصال به دستگاه دیگری مانند تلویزیون گوشی و… اتصالات مختلفی مانند AUX و HDMI، بلوتوث، درگاه فلش و… دارند؛ اما اغلب دستگاه‌های سینما خانگی مجهز به یک دستگاه پخش DVD هستند که طیف گسترده‌ای از گزینه‌های اتصال متنوع را به کاربر ارائه می‌دهد.

تفاوت ساندبار و سینما خانگی در خروجی صدا و پشتیبانی DTS) H3)

پشتیبانی DTS) H3) معمولاً در ساندبار‌ها پشتیبانی می‌شود، اما نسخه Dolby Atmos و DTS:X نیز وجود دارد که در ایجاد صدای فراگیر و عمیق نقش بسزایی ایفا می‌کنند. اگر نمی‌دانید پشتیبانی DTS (H3) چیست، باید بگوییم که این قابلیت بر سطح کیفی خروجی صدا تاثیر می‌گذارد. پس اگر شما هم خواهان بهره‌مندی از تجربه صدای فراگیر عمیق در فضای نشیمن خود هستید، باید یک ساندبار با قابلیت پشتیبانی از Dolby Atmos و DTS:X خریداری کنید. این دو قابلیت با ایجاد صدای چندبعدی و فراگیر حس فوق‌العاده‌ای را حین تماشای فیلم یا پخش موسیقی در وجودتان القا می‌کنند و حس متفاوت و دلنشینی را برایتان به ارمغان می‌آورند.

تفاوت ساندبار و سینما خانگی از نظر قیمت

معیار دیگری که در سنجش تفاوت ساندبار با سینما خانگی موردتوجه قرار می‌گیرد، قیمت این دو دستگاه است. معمولاً باتوجه‌به اینکه سینما خانگی از اجزای متعددی برخوردار است و تعداد بلندگوهای بیشتری هم دارد، با قیمت بالاتری نسبت به ساندبار در بازار عرضه می‌شود. البته ناگفته نماند که انواع سینما خانگی با قیمت پایین هم ممکن است کیفیت چندان مطلوبی نداشته باشند و خروجی صدای چندان مناسبی ارائه ندهند.


خرید ساندبار JBL bar 1000 pro  با مناسبترین قیمت


ساندبار بخریم یا سینمای خانگی؟

در نهایت باید به یک نتیجه کلی در این باره برسیم که ساندبار بخریم یا سینمای خانگی؟ اگر به‌طورکلی بخواهیم از بین این دو مورد یکی را انتخاب کنیم، در وهله اول باید به نوع نیاز و مقدار بودجه در دسترس خود توجه داشته باشیم‌. درواقع اگر بودجه کافی برای خرید سینما خانگی دارید، اتاق نشیمن منزلتان متراژ بالایی دارد و به دنبال یک اسپیکر با عمق صدای فراگیر می‌گردید، سینما خانگی می‌تواند پاسخگوی نیازتان باشد؛ اما اگر خواهان یک اسپیکر جمع‌وجور با قیمت اقتصادی هستید و می‌خواهید بهتری نسبت به باندهای تلویزیون داشته باشد، می‌توانید یک ساندبار باکیفیت و کارآمد از مجموعه مدیا سامان خریداری کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی تفاوت ساندبار با سینمای خانگی پرداختیم و توضیح دادیم که ساندبار یک پخش‌کننده صدا به‌صورت خطی است و در حالت افقی، مقابل تلویزیون قرار داده می‌شود و معمولاً ابعاد کوچک‌تری نسبت به سینمای خانگی دارد؛ اما غالباً انواع سینمای خانگی، صدای بهتری در مقایسه با ساندبار دارند. با این اوصاف نیز در پایان به یک نتیجه‌گیری مفید و مختصر دررابطه‌با خرید ساندبار یا سینمای خانگی رسیدیم و دانستیم که شما به‌عنوان یک خریدار، ابتدا باید وضعیت خود را بسنجید و نوع نیازتان را مشخص کنید؛ سپس برحسب شرایط، دستگاهی را برگزینید که پاسخگوی توقعاتتان باشد.

پس در نهایت امیدواریم که نهایت اسفتاده را از مطالعه این مقاله برده باشید و به پاسخ سؤالاتی که در ذهن خود داشتید؛ برسید. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، متشکریم.