محبوبیت اسپیکرهای JBL به دلیل کیفیت صدای عالی و طراحی‌های جذاب، آن‌ها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای دوست‌داران موسیقی تبدیل کرده است؛ اما این محبوبیت، سودجویان را نیز به میدان آورده است و بازار را با اسپیکرهای JBL  تقلبی انباشته کرده استتشخیص اسپیکر JBL اصل از تقلبی، کار آسانی نیست. بنابراین در این مطلب به بررسی روش‌های مختلف تشخیص اسپیکر جی بی ال اصل از فیک می‌پردازیم تا بتوانید با خیالی آسوده، از تجربه‌ خود با اسپیکر JBL لذت ببرید.

توجه به بسته بندی اسپیکر JBL

یکی از راه‌های تشخیص اسپیکر جی بی ال اصل از فیک، بررسی دقیق بسته‌بندی آن است. اسپیکرهای JBL اصل با بسته‌بندی باکیفیت و مرغوب ارائه می شوند؛ در حالی که اسپیکرهای تقلبی از بسته‌بندی نامرغوب و بی‌کیفیت استفاده می‌کنند. یادتان باشد که:

  • بسته‌بندی اسپیکر JBL اصل از چاپ باکیفیت و واضحی برخوردار است
  • بسته‌بندی اسپیکر JBL اصل شامل اطلاعات کاملی در مورد محصول، مانند مدل، رنگ، مشخصات فنی و گارانتی است

در ضمن اسپیکرهای JBL اصل دارای کد QR روی بسته‌بندی هستند که با اسکن آن می‌توانید به اطلاعات اصالت محصول دسترسی پیدا کنید

بررسی طراحی اسپیکر؛ راهکار تشخیص اسپیکر JBL اصل

علاوه بر بررسی بسته‌بندی، می‌توانید با بررسی دقیق طراحی اسپیکر، به تشخیص اسپیکر JBL اصل بپردازید. اسپیکرهای JBL اصل از طراحی دقیق و باکیفیتی برخوردارند؛ در حالی که اسپیکرهای تقلبی، طراحی نامرغوب و غیر اصولی دارند. اسپیکرهای JBL اصل از مواد باکیفیت و مرغوب مانند پلاستیک  ABS، فلز و پارچه با کیفیت بالا ساخته می شوند؛ اما در تولید اسپیکرهای تقلبی ممکن است از مواد نامرغوب و شکننده، مانند پلاستیک نازک و پارچه بی‌کیفیت استفاده شده باشد.

در ضمن در طراحی و ساخت جزئیات اسپیکرهای JBL اصل، مانند دکمه‌ها، درگاه‌ها و اتصالات دقت بالایی به خرج رفته است. آرم JBL روی اسپیکر اصل نیز واضح، برجسته و باکیفیت است.

توجه به ابعاد و وزن اسپیکر جی بی ال

بررسی ابعاد و وزن اسپیکر JBL یکی دیگر از راه‌های تشخیص اسپیکر جی بی ال اورجینال است. اسپیکرهای JBL اصل با ابعاد و وزن دقیق و مطابق با مشخصات فنی ارائه می‌شوند؛ در حالی که اسپیکرهای تقلبی معمولا ابعاد و وزن نامناسبی دارند. بنابراین حتما ابعاد و وزن اسپیکر JBL مورد نظر خود را با مشخصات فنی آن در وب‌سایت رسمی JBL مقایسه کنید. زیرا در صورت عدم تطابق ابعاد و وزن اسپیکر با مشخصات فنی، احتمال تقلبی بودن آن وجود دارد.

در اسپیکرهای تقلبی، ممکن است ابعاد مختلف اسپیکر با یکدیگر تناسب نداشته باشند و اسپیکر به طور نامتناسبی بزرگ یا کوچک باشند.در مورد وزن اسپیکر نیز این امکان وجود دارد که اسپیکرهای تقلبی بزرگ، وزنی سبک و اسپیکرهای تقلبی کوچک، وزنی سنگینی داشته باشند.

تشخیص اسپیکر جی بی ال اصل

تشخیص اسپیکر جی بی ال اصل از طریق کیفیت صدا

کیفیت صدا یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای تشخیص اسپیکر JBL اورجینال است. اسپیکرهای JBL اصل از کیفیت صدای بی‌نظیر و وضوح و تفکیک صدای بالایی برخوردارند؛ اما اسپیکرهای تقلبی، کیفیت صدای نامطلوب و بم و خفه دارند. بنابراین یادتان باشد که:

  • به وضوح و تفکیک صدا در فرکانس‌های مختلف، به خصوص فرکانس‌های بالا و پایین توجه کنید
  • اسپیکرهای JBL اصل از قدرت و بلندی صدای مناسب و متناسب با مدل و مشخصات فنی خود برخوردارند؛ اما اسپیکرهای تقلبی معمولا در حداکثر بلندی صدا، دچار نویز و اختلال می‌شوند
  • در اسپیکرهای JBL اصل، صداها با عمق و جزئیات کامل قابل شنیدن هستند؛ در صورتی که در اسپیکرهای تقلبی، صداها سطحی و بدون عمق شنیده می‌شوند

حتما اسپیکر را با آهنگ‌های مختلف در سبک‌های متفاوت تست و به وضوح، تفکیک، قدرت، بلندی و عمق صدا در هر آهنگ توجه کنید.

مدت زمان پخش و عمر باتری اسپیکر JBL

عمر باتری اسپیکرهای JBL اصل، طولانی و متناسب با مشخصات فنی است؛ در حالی که اسپیکرهای تقلبی عمر باتری کوتاهی دارند و به سرعت شارژ خود را از دست می‌دهند. به این ترتیب عمر باتری، یک راهکار تشخیص اسپیکر JBL اصل از فیک محسوب می‌شود. بنابراین:

  • مدت زمان پخش و عمر باتری اسپیکر JBL مورد نظر خود را با مشخصات فنی آن در وب‌سایت رسمی JBL مقایسه کنید
  • اسپیکر را با حداکثر ولوم صدا تست کنید و زمان خاموش شدن آن را به دلیل اتمام شارژ باتری یادداشت کنید. این زمان را با زمان ذکر شده در مشخصات فنی مقایسه کنید. همین کار را با ولوم متوسط نیز انجام دهید
  • نوع باتری به‌کاررفته در اسپیکر را بررسی کنید؛ در اسپیکرهای JBL اصل از باتری‌های لیتیوم یونی با کیفیت بالا استفاده می‌شود؛ اما اسپیکرهای تقلبی معمولا باتری‌های بی‌کیفیت و نامرغوب با عمر کوتاه دارند

در ضمن حتما سلامت باتری اسپیکر را بررسی کنید. در صورت مشاهده علائم خرابی باتری مانند باد کردن، نشت اسید یا کاهش ناگهانی عمر باتری، احتمال تقلبی بودن اسپیکر وجود دارد.

تشخیص اسپیکر JBL اصل با توجه به قیمت

قیمت را می‌توان یکی دیگر از راه‌های تشخیص اسپیکر جی بی ال اصل از فیک دانست. اسپیکرهای JBL اصل با قیمت مناسب و متناسب با کیفیت و مشخصات فنی خود عرضه می‌شوند. در صورتی که اسپیکرهای تقلبی معمولا با قیمت‌های بسیار ارزان‌تر و غیرمنطقی به فروش می‌رسند. بنابراین قیمت اسپیکر JBL  مورد نظر خود را با قیمت‌های موجود در بازار و فروشگاه‌های معتبر مقایسه کنید. در صورت مشاهده قیمت‌های غیرمنطقی و بسیار ارزان‌تر از قیمت‌های معمول، احتمال تقلبی بودن اسپیکر وجود دارد.

قیمت اسپیکر JBL مورد نظر خود را می‌توانید در وب‌سایت رسمی JBL مشاهده کنید. قیمت‌های درج‌شده در وب سایت  JBL، مرجع معتبری برای تعیین قیمت مناسب این اسپیکرها به شمار می‌آیند. یادتان باشد که اسپیکرهای JBL اصل با گارانتی معتبر ارائه شده و قیمت گارانتی نیز در قیمت نهایی اسپیکر لحاظ می‌شود. اسپیکرهای تقلبی معمولا گارانتی ندارند یا با گارانتی نامعتبر به فروش می‌رسند.

استفاده از نرم افزار رسمی JBL

نرم‌افزار JBL Portable یک ابزار مفید برای تشخیص اسپیکر جی بی ال اصل از تقلبی است. این نرم‌افزار به شما امکان می‌دهد تا اطلاعات کاملی از اسپیکر خود مانند مدل، شماره سریال، تاریخ تولید و مشخصات فنی را مشاهده کنید. مراحل استفاده از نرم‌افزار JBL Portable برای تشخیص اصل بودن اسپیکر عبارت‌اند از:

  • دانلود و نصب نرم‌افزار
  • اتصال اسپیکر به گوشی
  • باز کردن نرم‌افزار
  • مشاهده اطلاعات اسپیکر

در نهایت شما باید اطلاعات مشاهده‌شده در نرم‌افزار را با اطلاعات اسپیکر اصل مقایسه کنید.

تشخیص اسپیکر JBL اصل


مطالعه بیشتر: صفر تا صد نحوه شارژ اسپیکر بلوتوثی


تشخیص اسپیکر JBL اصل از طریق آداپتور و کابل شارژ

اسپیکرهای JBL اصل از آداپتور و کابل شارژ با کیفیت و مشخصات فنی دقیق استفاده می‌کنند؛ اما اسپیکرهای تقلبی با آداپتور و کابل شارژ نامرغوب و غیر استاندارد به خریداران ارائه می‌شوند. بنابراین به کیفیت ساخت آداپتور و کابل شارژ توجه کنید. آداپتور و کابل شارژ اسپیکر JBL اصل از مواد باکیفیت و مرغوب ساخته شده‌اند و هیچگونه نقص و ایرادی در ظاهر آن‌ها مشاهده نمی‌شود.

از طرفی آداپتور و کابل شارژ اسپیکر تقلبی ممکن است از مواد نامرغوب و شکننده ساخته شده باشند و نقص و ایراداتی مانند ناهمواری، ترک‌خوردگی یا قطعی در آن‌ها وجود داشته باشد. در ضمن حتما اطلاعات درج‌شده روی آداپتور را بررسی کنید. آداپتور اسپیکر JBL اصل شامل اطلاعات کاملی مانند نام و مدل اسپیکر، ولتاژ و آمپر ورودی و خروجی و شماره سریال است. بر روی آداپتور اسپیکر تقلبی معمولا اطلاعات ناقص یا نامعتبر درج شده است.

کابل شارژ اسپیکر JBL اصل از نوع USB Type-C یا Micro USB با کیفیت بالاست. از طرفی کابل شارژ اسپیکر تقلبی ممکن است از نوع نامرغوب و غیر استاندارد باشد. یادتان باشد که حتما عملکرد آداپتور و کابل شارژ را تست کنید. آداپتور اسپیکر JBL اصل باید به طور صحیح به برق متصل شود و اسپیکر را بدون مشکل شارژ کند. کابل شارژ اسپیکر JBL اصل هم باید به طور صحیح به اسپیکر و آداپتور متصل شود و امکان انتقال شارژ را بدون مشکل فراهم کند.

توجه به گواهینامه استاندارد و ضد آب بودن

اسپیکرهای JBL اصل از گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی مانند IPX7  برای ضد آب بودن و CE  به منظور انطباق با استانداردهای اروپا برخوردارند، در حالی که اسپیکرهای تقلبی فاقد این گواهینامه‌ها هستند. بنابراین به دنبال علامت IPX7 روی بدنه یا جعبه اسپیکر JBL خود باشید. گواهینامه IPX7 به این معنی است که اسپیکر تا عمق 1 متر به مدت 30 دقیقه در برابر آب مقاوم است .علامت CE را نیز حتما روی بدنه یا جعبه اسپیکر JBL خود پیدا کنید. معنی گواهینامه CE این است که اسپیکر با استانداردهای ایمنی و سلامتی اتحادیه اروپا مطابقت دارد.


مطالعه بیشتر: راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی


داشتن گارانتی معتبر؛ روشی مطمئن برای تشخیص اسپیکر JBL اصل

مهم‌ترین تفاوت اسپیکر جی بی ال اصل و فیک را می‌توان گارانتی معتبر دانست. اسپیکرهای JBL اصل با گارانتی معتبر و ضمانت‌نامه کتبی ارائه می‌شوند که اصالت و کیفیت محصول را تضمین می‌کند. حتما قبل از خرید اسپیکر JBLاز وجود گارانتی معتبر و ضمانت‌نامه کتبی اطمینان حاصل کنید. اسپیکرهای تقلبی معمولا بدون گارانتی ارائه می‌شوند یا گارانتی آن‌ها معتبر نیست. اطلاعات گارانتی مانند نام و آدرس شرکت گارانتی‌کننده، تاریخ شروع و پایان گارانتی و شرایط و ضوابط گارانتی را نیز به دقت بررسی کنید.

جمع‌بندی

اگر به دنبال اسپیکر JBL اصل هستید و نمی‌توانید به هر فروشگاهی اطمینان کنید، مدیا سامان پویا یک فروشگاه اینترنتی معتبر در زمینه فروش تجهیزات صوتی و تصویری است که سابقه طولانی در ارائه محصولات با کیفیت و اورجینال دارد. این فروشگاه تنوع بالایی از اسپیکرهای JBL اصل را ارائه می‌دهد و می‌توانید با اطمینان خاطر از اصالت محصول، اسپیکر مورد نظر خود را از این فروشگاه خریداری کنید.